معرفی قلعه کیقباد هرنج، عکس

به گزارش مهسان بلاگ، قلعه کیقباد مربوط به سده 4 و 5 هجری قمری است و در روستای هرنج از شهرستان طالقان واقع شده است. این اثر در تاریخ 12 بهمن سال 1381 با شماره ثبت 7080 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. سابقه ساخت قلعه کیقباد به دوره اسماعیلیه می رسد. اسماعیلیه یا باطنیه فرقه ای از شیعه امامیه است. آن ها در میان اهل سنت به باطنیان مشهور هستند و شیعه هفت امامی نیز نامیده می شوند.

معرفی قلعه کیقباد هرنج، عکس

قلعه کیقباد هرنج یادگاری از دوره اسماعیلیه است که در طالقان برجای مانده است. از این قلعه تا به امروز جز بقایای دیوارهایی از ملات ساروج چیزی برجای نمانده است. اسماعیلیان قلعه های خود را با اهداف خاص می ساختند. دژهای اسماعیلی به آسانی قابل دفاع نبودند، اما موقعیت سوق الجیشی داشتند. قلاع مذکور در مکان های دورافتاده برپا می شدند تا از دشمنان فراوانی که دائما آن ها را مورد حمله قرار می دادند، دور باشند و با اطمینان بتوانند مبارزات و حملات خود را سازمان دهی نمایند. قلاع اسماعیلیه از پشتیبانی خوبی نسبت به هم در وقوع حملات دشمن (بر علیه حکومت عباسیان) برخوردار بودند و یک نظام ارتباطی کارآمد را داشتند. جمع آوری و ذخیره سازی آب در قلعه ها در راس امور قرار داشت. اسماعیلیان این مهم را در قلاع خود با شیوه های پیشرفته آب رسانی مثل ایجاد آب انبار یا چاه در صخره ها حل می کردند. قلعه کیقباد نیز این خصوصیات را داشته است. مکان قلعه در جایی انتخاب شده بود که از لحاظ آب رسانی خودکفا بود. کشت غله به منظور تامین ذخیره غذایی در اطراف قلعه صورت می گرفت.

قلعه های اسماعیلی کارنمودهای مختلفی داشتند که از جمله آن ها می توان به استفاده از قلعه برای زندان و ارگ حکومتی، خزانه دولتی، پناهگاه مخالفان و یاغیان، استفاده به عنوان پناهگاه مردمی در مقابله با دشمنان، تامین امنیت شهرها و جاده ها و برای دفاع از مرزها مورد استفاده قرار می دریافتد. اگرچه قلعه کیقباد به عنوان یکی از قلاع رده پایین اسماعیلیان محسوب می شد و از قلاع اصلی آن ها نبود، اما تمامی کارنمودهای قلاع بزرگی چون قلعه الموت و قلعه قهستان و دیگر قلاع اصلی اسماعیلیان در قالبی کوچک تر در این قلعه و دیگر قلاع فرعی اسماعیلیه نیز به کار برده شده بود. قرار دریافت قلعه روی بلندی، می تواند بهانه ای باشد برای علاقه مندان به کوهنوردی و صعود سبک در روزهای پاییزی که به این قلعه بروند و از فضای زیبای اطراف آن استفاده نمایند. حدفاصل دیوار شرقی و غربی حدود 100 متر و در وسط محوطه آثار یک حوض سنگی به چشم می خورد که به احتمال زیاد برای جمع آوری آب باران و برف مورد مصرف بود.

سفالینه های جمع آوری آب باران و برف مورد مصرف بود. سفالینه های جمع آوری شده از سطح تپه به قرن پنجم هجری قمری تعلق دارد. در جهت حرکت به سمت قلعه کیقباد، نیم ساعت مانده به قلعه، جهتی سنگی قرار گرفته است که عبور از آن کمی مشکل است. سال ها پیش از این جهت مصالح ساختن قلعه را بالا برده و در قلعه کار نموده اند. قلعه کیقباد مکانی است که علاقه مندان به تاریخ میانه ایران و مشتاقان آثار معماری این دوره و هواداران طبیعت و کوهنوردی را بیش از دیگران به خود جذب می نماید. قرار دریافت قلعه روی ارتفاع و بلندی، سبب می گردد که چشم انداز زیبا و جالبی را از بالای آن مشاهده کرد.

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: گردشبان
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 80448

به "معرفی قلعه کیقباد هرنج، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی قلعه کیقباد هرنج، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید